Serveur d'exploration Chanson de Roland (version 6)

Attention, ce site est en cours de développement !
Attention, site généré par des moyens informatiques à partir de corpus bruts.
Les informations ne sont donc pas validées.

The Musical Work as Discourse and Text

Identifieur interne : 001509 ( Main/Exploration ); précédent : 001508; suivant : 001510

The Musical Work as Discourse and Text

Auteurs : Célestin Deliège [Belgique]

Source :

RBID : ISTEX:7BCAB0763C8770BE93C18E336E1A3D0F648C6F66

English descriptors

Abstract

For a musician, to talk of music as discourse and as text is essentially to talk of his art in terms of process and writing. Might there not, however, be a certain uneasiness in the employment of this notion of language? This question, whilst often mooted, has never received an unanimous response. For the musician, the text is above all a given, which he knows intimately and into which he pours his thoughts; it is the reference point for his craft. He conceives of it as the field in which his art operates and through which it is mediated. Historically, it is the text that reflects the slow tension of invention aimed at attaining coherence, the source of which has been the generation of an invariant. This manifests itself in the form of a thematic nucleus or Crundgestalt, the term used by Schoenberg to refer to the totality of the form's potential. The story of this invariant and its deployment in spawning variation is present throughout the history of polyphony. Having reached its zenith, however, the curve of thematic function plummeted in an instant. As a result, the relation of text to discourse, of writing to process, was hurled into profound disarray.
Hablar de la música como discurso y como texto representa, para el músico, formular su arte en términos de proceso y de escritura. ¿Habría para él como una especie de desconfianza en la consideración de la noción de lenguaje? (1) La cuestión, aunque debatida sin cesar, no ha recibido nunca una respuesta unánime. (2) El texto es por tanto, para él, un dato familiar, lugar de embestida de su pensamiento o de referencia de su práctica, lo concibe como campo de operaciones y mediador. (3) Es el texto quien ha sido, a través de la historia, el reflejo de una lenta tensión de la invención en dirección a obtener la coherencia. (4) La producción de un invariante ha sido su fuente. Éste se ha revelado bajo la forma de un núcleo temático (Grundgestalt) según la terminología de Schoenberg, que así, le expresa toda la potencialidad formal. La historia de este invariante y de su despliegue bajo forma de variación recorre la historia de la polifonía. Pero, Ilevada a su punto álgido, la curva de la función temática recae en un momento. La relación del texto con el discurso, de la escritura con el proceso, se encuentra profundamente agitada.
Parlare della musica come discorso e come testo porta il musicista a riformulare la propria arte in termini di processo e di scrittura. Esisterebbe per lui una sorta di diffidenza nei riguardi della nozione di linguaggio? (1) Il problema, sebbene sia stato dibattuto senza sosta, non ha mai ricevuto una risposta unanime. (2) Il testo è tuttavia per lui un dato familiare, luogo d'investimento del suo pensiero o di riferimento della sua pratica, egli lo considera come campo operativo e di mediazione. (3) È il testo che, attraverso la storia, ha rappresentato il riflesso di una lenta tensione dell'invenzione verso l'ottenimento della coerenza. (4) La produzione di un'invariante ne è stata la fonte. Questa si è rivelata sotto forma di un nucleo tematico (Grundgestalt) secondo la terminologia di Schönberg, il quale ne esprimeva in tal modo tutta la potenzialità formale. La storia di questa invariante e del suo dispiegarsi sotto forma di variazione percorre la storia della polifonia. Ma, giunta al suo picco, la curva della funzione tematica ricade in un momento. La relazione che lega il testo al discorso, la scrittura al processo, ne esce profondamente rivoluzionata.
Parler de la musique comme discours et comme texte revient, pour le musicien, à se formuler son art en termes de processus et d'écriture. Y aurait-il là pour lui comme une sorte de méfiance à l'égard de la notion de langage ? (1) La question, bien que sans cesse débattue, n'a jamais reçu de réponse unanime. (2) Le texte est pourtant pour lui une donnée familière, lieu d'investissement de sa pensée ou de référence de sa pratique, il le conçoit comme champ opératoire et médiateur. (3) C'est le texte qui a été, à travers l'histoire, le reflet d'une lente tension de l'invention en direction de l'obtention de la cohérence. (4) La production d'un invariant en a été la source. Celui-ci s'est révélé sous la forme d'un noyau thématique (Grundgestalt) selon la terminologie de Schoenberg, qui, par là, en exprimait toute la potentialité formelle. L'histoire de cet invariant et de son déploiement sous forme de variation parcourt l'histoire de la polyphonie. Mais, parvenue à son point le plus élevé, la courbe de la fonction thématique retombe en un moment. La relation du texte au discours, de l'écriture au processus, s'en trouve profondément bouleversée.
Über Musik als Diskurs und Text zu sprechen, läuft für den Musiker darauf hinaus, seine Kunst in Verlaufs- und Schriftbegriffen zu fassen. Gäbe es für ihn hier gleichsam eine Art des Argwohns gegenüber dem Begriff der Sprache? (1) Die Frage, obwohl dauernd diskutiert, hat nie eine einhellige Antwort bekommen. (2) Der Text ist indes für den Musiker eine vertraute Gegebenheit, ein Ort der Investition seines Denkens oder des Bezuges für seine Praxis. Er begreift ihn als Operationsfeld und Mittler. (3) Es ist der Text, der quer durch die Geschichte das Abbild einer auf die Erreichung der Kohärenz gerichteten langsamen Erfindungsspannung war. (4) Die Quelle hierfür liegt in der Erzeugung einer Invariante. Diese hat sich, nach Schönbergs Terminologie, der durch sie die ganze formale Potentialität ausdrückte, als thematischer Ausgangspunkt, als Grundgestalt, offenbart. Die Geschichte dieser Invariante und ihrer Entfaltung als Variation durchläuft die Geschichte der Mehrstimmigkeit. Aber auf ihrem höchsten Punkt angelangt, fällt die Kurve der thematischen Funktion augenblicklich wieder ab: Die Beziehung des Textes zum Diskurs, der Schrift zum Prozeß, ist tiefgreifend verändert.

Url:
DOI: 10.1177/102986490000400204


Affiliations:


Links toward previous steps (curation, corpus...)


Le document en format XML

<record>
<TEI wicri:istexFullTextTei="biblStruct">
<teiHeader>
<fileDesc>
<titleStmt>
<title xml:lang="en">The Musical Work as Discourse and Text</title>
<author wicri:is="90%">
<name sortKey="Deliege, Celestin" sort="Deliege, Celestin" uniqKey="Deliege C" first="Célestin" last="Deliège">Célestin Deliège</name>
</author>
</titleStmt>
<publicationStmt>
<idno type="wicri:source">ISTEX</idno>
<idno type="RBID">ISTEX:7BCAB0763C8770BE93C18E336E1A3D0F648C6F66</idno>
<date when="2000" year="2000">2000</date>
<idno type="doi">10.1177/102986490000400204</idno>
<idno type="url">https://api.istex.fr/ark:/67375/M70-ZP4DN7T8-T/fulltext.pdf</idno>
<idno type="wicri:Area/Istex/Corpus">002783</idno>
<idno type="wicri:explorRef" wicri:stream="Istex" wicri:step="Corpus" wicri:corpus="ISTEX">002783</idno>
<idno type="wicri:Area/Istex/Curation">002585</idno>
<idno type="wicri:Area/Istex/Checkpoint">001364</idno>
<idno type="wicri:explorRef" wicri:stream="Istex" wicri:step="Checkpoint">001364</idno>
<idno type="wicri:doubleKey">1029-8649:2000:Deliege C:the:musical:work</idno>
<idno type="wicri:Area/Main/Merge">001520</idno>
<idno type="wicri:Area/Main/Curation">001509</idno>
<idno type="wicri:Area/Main/Exploration">001509</idno>
</publicationStmt>
<sourceDesc>
<biblStruct>
<analytic>
<title level="a" type="main" xml:lang="en">The Musical Work as Discourse and Text</title>
<author wicri:is="90%">
<name sortKey="Deliege, Celestin" sort="Deliege, Celestin" uniqKey="Deliege C" first="Célestin" last="Deliège">Célestin Deliège</name>
<affiliation wicri:level="1">
<country xml:lang="fr">Belgique</country>
<wicri:regionArea>Royal Conservatory of Liège</wicri:regionArea>
</affiliation>
<affiliation wicri:level="1">
<country xml:lang="fr">Belgique</country>
<wicri:regionArea>Royal Conservatory of Liège</wicri:regionArea>
</affiliation>
<affiliation wicri:level="1">
<country xml:lang="fr">Belgique</country>
<wicri:regionArea>Address for correspondence: Célestin Deliège Avenue du Brésil</wicri:regionArea>
</affiliation>
</author>
</analytic>
<monogr></monogr>
<series>
<title level="j">Musicae Scientiae</title>
<idno type="ISSN">1029-8649</idno>
<idno type="eISSN">2045-4147</idno>
<imprint>
<publisher>SAGE Publications</publisher>
<pubPlace>Sage UK: London, England</pubPlace>
<date type="published" when="2000">2000</date>
<biblScope unit="volume">4</biblScope>
<biblScope unit="issue">2</biblScope>
<biblScope unit="page" from="213">213</biblScope>
<biblScope unit="page" to="225">225</biblScope>
</imprint>
<idno type="ISSN">1029-8649</idno>
</series>
</biblStruct>
</sourceDesc>
<seriesStmt>
<idno type="ISSN">1029-8649</idno>
</seriesStmt>
</fileDesc>
<profileDesc>
<textClass>
<keywords scheme="Entity" type="pers" xml:lang="en">
<term>A.W. Schlegel</term>
<term>Charles Burney</term>
<term>Classical</term>
<term>Guillaume de Machaulr</term>
<term>Luciano Berio</term>
<term>Matthew Lavy</term>
<term>Nelson Goodman</term>
<term>Pierre Boulez</term>
<term>Probabilistic</term>
<term>Sebastian Kokelaar</term>
</keywords>
<keywords scheme="Entity" type="place" xml:lang="en">
<term>BRUSSELS</term>
<term>Belgium</term>
<term>Europe</term>
<term>France</term>
<term>Russia</term>
</keywords>
<keywords scheme="Teeft" xml:lang="en">
<term>Baroque repertoire</term>
<term>Coherence</term>
<term>Common origin</term>
<term>Composer such</term>
<term>Deliege</term>
<term>Discursive process</term>
<term>Instrumental music</term>
<term>Middle age</term>
<term>Musical composition</term>
<term>Musical instrument</term>
<term>Musical work</term>
<term>Musique</term>
<term>Mutual understanding</term>
<term>Notation</term>
<term>Other hand</term>
<term>Popular music</term>
<term>Proportional notation</term>
<term>Reference point</term>
<term>Rnorivic form</term>
<term>Same time</term>
<term>Thematic</term>
<term>Thematic function</term>
<term>Thematic statement</term>
<term>Thematic structure</term>
<term>Vocal music</term>
</keywords>
</textClass>
<langUsage>
<language ident="en">en</language>
</langUsage>
</profileDesc>
</teiHeader>
<front>
<div type="abstract" xml:lang="en">For a musician, to talk of music as discourse and as text is essentially to talk of his art in terms of process and writing. Might there not, however, be a certain uneasiness in the employment of this notion of language? This question, whilst often mooted, has never received an unanimous response. For the musician, the text is above all a given, which he knows intimately and into which he pours his thoughts; it is the reference point for his craft. He conceives of it as the field in which his art operates and through which it is mediated. Historically, it is the text that reflects the slow tension of invention aimed at attaining coherence, the source of which has been the generation of an invariant. This manifests itself in the form of a thematic nucleus or Crundgestalt, the term used by Schoenberg to refer to the totality of the form's potential. The story of this invariant and its deployment in spawning variation is present throughout the history of polyphony. Having reached its zenith, however, the curve of thematic function plummeted in an instant. As a result, the relation of text to discourse, of writing to process, was hurled into profound disarray.</div>
<div type="abstract" xml:lang="es">Hablar de la música como discurso y como texto representa, para el músico, formular su arte en términos de proceso y de escritura. ¿Habría para él como una especie de desconfianza en la consideración de la noción de lenguaje? (1) La cuestión, aunque debatida sin cesar, no ha recibido nunca una respuesta unánime. (2) El texto es por tanto, para él, un dato familiar, lugar de embestida de su pensamiento o de referencia de su práctica, lo concibe como campo de operaciones y mediador. (3) Es el texto quien ha sido, a través de la historia, el reflejo de una lenta tensión de la invención en dirección a obtener la coherencia. (4) La producción de un invariante ha sido su fuente. Éste se ha revelado bajo la forma de un núcleo temático (Grundgestalt) según la terminología de Schoenberg, que así, le expresa toda la potencialidad formal. La historia de este invariante y de su despliegue bajo forma de variación recorre la historia de la polifonía. Pero, Ilevada a su punto álgido, la curva de la función temática recae en un momento. La relación del texto con el discurso, de la escritura con el proceso, se encuentra profundamente agitada.</div>
<div type="abstract" xml:lang="it">Parlare della musica come discorso e come testo porta il musicista a riformulare la propria arte in termini di processo e di scrittura. Esisterebbe per lui una sorta di diffidenza nei riguardi della nozione di linguaggio? (1) Il problema, sebbene sia stato dibattuto senza sosta, non ha mai ricevuto una risposta unanime. (2) Il testo è tuttavia per lui un dato familiare, luogo d'investimento del suo pensiero o di riferimento della sua pratica, egli lo considera come campo operativo e di mediazione. (3) È il testo che, attraverso la storia, ha rappresentato il riflesso di una lenta tensione dell'invenzione verso l'ottenimento della coerenza. (4) La produzione di un'invariante ne è stata la fonte. Questa si è rivelata sotto forma di un nucleo tematico (Grundgestalt) secondo la terminologia di Schönberg, il quale ne esprimeva in tal modo tutta la potenzialità formale. La storia di questa invariante e del suo dispiegarsi sotto forma di variazione percorre la storia della polifonia. Ma, giunta al suo picco, la curva della funzione tematica ricade in un momento. La relazione che lega il testo al discorso, la scrittura al processo, ne esce profondamente rivoluzionata.</div>
<div type="abstract" xml:lang="fr">Parler de la musique comme discours et comme texte revient, pour le musicien, à se formuler son art en termes de processus et d'écriture. Y aurait-il là pour lui comme une sorte de méfiance à l'égard de la notion de langage ? (1) La question, bien que sans cesse débattue, n'a jamais reçu de réponse unanime. (2) Le texte est pourtant pour lui une donnée familière, lieu d'investissement de sa pensée ou de référence de sa pratique, il le conçoit comme champ opératoire et médiateur. (3) C'est le texte qui a été, à travers l'histoire, le reflet d'une lente tension de l'invention en direction de l'obtention de la cohérence. (4) La production d'un invariant en a été la source. Celui-ci s'est révélé sous la forme d'un noyau thématique (Grundgestalt) selon la terminologie de Schoenberg, qui, par là, en exprimait toute la potentialité formelle. L'histoire de cet invariant et de son déploiement sous forme de variation parcourt l'histoire de la polyphonie. Mais, parvenue à son point le plus élevé, la courbe de la fonction thématique retombe en un moment. La relation du texte au discours, de l'écriture au processus, s'en trouve profondément bouleversée.</div>
<div type="abstract" xml:lang="de">Über Musik als Diskurs und Text zu sprechen, läuft für den Musiker darauf hinaus, seine Kunst in Verlaufs- und Schriftbegriffen zu fassen. Gäbe es für ihn hier gleichsam eine Art des Argwohns gegenüber dem Begriff der Sprache? (1) Die Frage, obwohl dauernd diskutiert, hat nie eine einhellige Antwort bekommen. (2) Der Text ist indes für den Musiker eine vertraute Gegebenheit, ein Ort der Investition seines Denkens oder des Bezuges für seine Praxis. Er begreift ihn als Operationsfeld und Mittler. (3) Es ist der Text, der quer durch die Geschichte das Abbild einer auf die Erreichung der Kohärenz gerichteten langsamen Erfindungsspannung war. (4) Die Quelle hierfür liegt in der Erzeugung einer Invariante. Diese hat sich, nach Schönbergs Terminologie, der durch sie die ganze formale Potentialität ausdrückte, als thematischer Ausgangspunkt, als Grundgestalt, offenbart. Die Geschichte dieser Invariante und ihrer Entfaltung als Variation durchläuft die Geschichte der Mehrstimmigkeit. Aber auf ihrem höchsten Punkt angelangt, fällt die Kurve der thematischen Funktion augenblicklich wieder ab: Die Beziehung des Textes zum Diskurs, der Schrift zum Prozeß, ist tiefgreifend verändert.</div>
</front>
</TEI>
<affiliations>
<list>
<country>
<li>Belgique</li>
</country>
</list>
<tree>
<country name="Belgique">
<noRegion>
<name sortKey="Deliege, Celestin" sort="Deliege, Celestin" uniqKey="Deliege C" first="Célestin" last="Deliège">Célestin Deliège</name>
</noRegion>
<name sortKey="Deliege, Celestin" sort="Deliege, Celestin" uniqKey="Deliege C" first="Célestin" last="Deliège">Célestin Deliège</name>
<name sortKey="Deliege, Celestin" sort="Deliege, Celestin" uniqKey="Deliege C" first="Célestin" last="Deliège">Célestin Deliège</name>
</country>
</tree>
</affiliations>
</record>

Pour manipuler ce document sous Unix (Dilib)

EXPLOR_STEP=$WICRI_ROOT/Wicri/ChansonRoland/explor/ChansonRolandV6/Data/Main/Exploration
HfdSelect -h $EXPLOR_STEP/biblio.hfd -nk 001509 | SxmlIndent | more

Ou

HfdSelect -h $EXPLOR_AREA/Data/Main/Exploration/biblio.hfd -nk 001509 | SxmlIndent | more

Pour mettre un lien sur cette page dans le réseau Wicri

{{Explor lien
   |wiki=    Wicri/ChansonRoland
   |area=    ChansonRolandV6
   |flux=    Main
   |étape=   Exploration
   |type=    RBID
   |clé=     ISTEX:7BCAB0763C8770BE93C18E336E1A3D0F648C6F66
   |texte=   The Musical Work as Discourse and Text
}}

Wicri

This area was generated with Dilib version V0.6.38.
Data generation: Mon Jun 21 12:12:57 2021. Site generation: Tue Jun 22 14:52:22 2021